W dzisiejszym świecie bezpieczeństwo w sieci stało się jednym z kluczowych wyzwań dla firm zdominowanym przez technologię. Ataki cybernetyczne stale ewoluują, a pracownicy są jednym z najważniejszych ogniw w długim łańcuchu bezpieczeństwa. Ich szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa stają się zatem nie tylko ważnym, ale wręcz niezbędnym elementem strategii ochrony przed zagrożeniami online. Nie powinniśmy ich lekceważyć, szczególnie tam, gdzie pracownicy nie mają wykształcenia informatycznego, a także stosownej wiedzy w tym zakresie. Co istotne, warto przeprowadzać je regularnie. Samo bowiem zastosowanie programów antywirusowych nie wystarczy w sytuacji, gdy zawini człowiek.
Świadomość zagrożeń w sieci
Szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa pomagają pracownikom zrozumieć aktualne zagrożenia online. Informowanie o typach ataków, takich jak phishing czy ransomware, pomaga zespołom rozpoznawać potencjalne ryzyka i unikać działań, które mogą prowadzić do naruszeń bezpieczeństwa. Nie można o tym zapominać, tym bardziej, że Internet jest areną dla różnorodnych zagrożeń, o których pracownicy, bez wykształcenia informatycznego, mogliby nawet nie słyszeć, a przecież korzystają oni regularnie z sieci. Media społecznościowe, poczta elektroniczna itp., zazwyczaj sprawdzane są przez nich nawet kilka razy dziennie. Jesteśmy dostępni w sieci, a każdy nasz ruch jest śledzony m.in. poprzez wykorzystywanie popularnych „ciasteczek”.
Ochrona danych firmowych
Wielu pracowników często ma dostęp do ważnych informacji firmowych. Szkolenia pomagają im zrozumieć, jak dbać o ich poufność i integralność. Wiedza na temat bezpiecznego przechowywania, przesyłania i korzystania z informacji firmowych jest kluczowa dla ochrony przed wyciekami danych. Mogą to być nie tylko dokumenty z informacjami osobowymi, ale także nowe pomysły, czy patenty. Należy mieć także na uwadze fakt, że w przypadku naruszenia RODO grożą przedsiębiorcom dodatkowe kar pieniężne, które mogą być dla nich wyjątkowo dotkliwe. W niektórych przypadkach mogą także zagrozić płynności finansowej firmy.
Unikanie ataków phishingowych
Phishing to jedna z najpowszechniejszych form ataków cybernetycznych, które polegają na oszukiwaniu pracowników, aby ujawnili poufne informacje. Szkolenia takie jak rozwiązanie eduHEZO pomagają w identyfikacji podejrzanych wiadomości e-mail czy komunikatów, ucząc pracowników, jak unikać pułapek związanych z phishingiem. Można oczywiście zastosować rozwiązania typu Symantec Messaging Gateway, które skutecznie wykrywają, blokują i poddają kwarantannie podejrzane wiadomości e-mail. Dodatkowo programy tego typu pomagają zapobiegać spamowi i atakom polegającym na przechwytywaniu katalogów przy użyciu kombinacji globalnych i lokalnych baz danych firmy.
Bezpieczne praktyki online
Podczas gdy pracownicy korzystają z różnych platform online, szkolenia tego typu mogą pomóc im w zrozumieniu bezpiecznych praktyk. Dotyczy to korzystania z silnych haseł, aktualizacji oprogramowania, czy też unikania korzystania z niezaufanych urządzeń czy sieci.
Redukcja ryzyka finansowego oraz wizerunku marki
O ryzyku finansowym wspomnieliśmy nieco więcej powyżej. W tym miejscu warto podkreślić, że znane są przypadki naruszeń bezpieczeństwa, które mogą prowadzić do znacznych strat finansowych i uszczerbku dla reputacji firmy. Szkolenia pomagają pracownikom w minimalizowaniu tych ryzyk poprzez świadomość i odpowiednie reakcje na potencjalne zagrożenia.
Budowanie kultury bezpieczeństwa w firmie
Szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa pomagają w budowaniu kultury bezpieczeństwa w firmie. Kiedy pracownicy są zaangażowani i świadomi, stają się aktywnymi uczestnikami w procesie ochrony przed cyberzagrożeniami.
Szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa są kluczowym elementem w budowaniu kompleksowej strategii ochrony przed atakami online. Inwestycja w edukację pracowników przekłada się na zwiększenie ich świadomości i redukcję ryzyka. Odpowiednio zaznajomiony ze standardami bezpieczeństwa zespół to jedno z najlepszych zabezpieczeń przed współczesnymi zagrożeniami cybernetycznymi.
Grafika w nagłówku na podstawie: vertojuice (Freepik)
O autorze: Marcelina Fusiek
Specjalista ds. marketingu
Od ponad 10 lat zajmuje się marketingiem. Jej doświadczenie wywodzi się z agencji reklamowej, gdzie poznała dziesiątki branż i pracowała nad wizerunkiem niezliczonej liczby firm. Biegła w wielu obszarach marketingu B2B.